Pięć dekad świeżości. Krótka historia pastylek Tic Tac

Autor: Katarzyna Rapczyńska-Lubieńska

13.11.2019

Drażetki Tic Tac podbiły serca ludzi na całym świecie i stały się ponadczasowym symbolem świeżości. Ich historia zaczęła się dokładnie 50 lat temu.

W 1969 roku odbyło się pierwsze lądowanie człowieka na Księżycu, tysiące osób uczestniczyło w festiwalu Woodstock, a Tic Tac stworzył pierwszą edycję odświeżających drażetek. I choć od tego czasu zmianie uległ zarówno postęp technologiczny, jak i muzyczne trendy, odświeżające oddech pastylki i towarzyszący im charakterystyczny grzechot w opakowaniu do dziś mają swoich wiernych fanów. W jaki sposób Tic Tac podbijały świat, towarzysząc kolejnym pokoleniom?

Lata 70. – drażetki otrzymują nazwę "Tic Tac"

Powstałe we Włoszech miętówki błyskawicznie zyskały rozgłos i z dumą wkroczyły w nową dekadę. Początkowo znane były jako "Odświeżające Drażetki" i powiedzmy sobie szczerze, że nazwą nie chwytały za serce. Producenci długo zastanawiali się, jak ochrzcić swój nowy produkt i… z pomocą przyszli konsumenci. Szybko zaczęto kojarzyć pastylki z dźwiękami, jakie wydawało ich opakowanie – "tik" przy otwieraniu i "tak" przy zamykaniu. W ten sposób powstała nazwa Tic Tac, którą znamy do dziś.

Lata 80. – czas podbić światowy rynek

W przeciwieństwie do nasyconej rockiem poprzedniej dekady, ta uznawana była za kolorową, szaloną i głośną. Zniknęły wszelkie bariery i mury dzielące pokolenia, a Tic Tac stał się równie kultowy, jak jeansy czy kino amerykańskie. W rytmie disco grzechoczące opakowanie ruszyło na podbój światowego rynku i zyskało sławę na pięciu kontynentach. Obok klasycznej, orzeźwiającej mięty pojawiła się słodko-kwaśna pomarańcza. Do dziś uznawane są one za najbardziej klasyczne smaki wszech czasów.

Lata 90. – Tic Tac trafia do popkultury

Kraciaste koszule grunge, plakaty z ulubionymi gwiazdami i kasety VHS. Kto z nas nie pamięta złotych lat 90.? Na listach przebojów królowali nie tylko Guns N’ Roses czy Ace of Base, ale także słynne drażetki Tic Tac. Wraz ze wzrostem popularności rosło zapotrzebowanie konsumentów na nowe smaki. Zaczęto wprowadzać edycje specjalne, np. Tic Tac o smaku limonki czy wiśni. Drażetki pojawiły się również w reklamach telewizyjnych. Wtedy niemal każdy już wiedział, że "Tic Tac zapewnia przyjemne odświeżenie".

W latach 90. Tic Tac stał się jednym z najpopularniejszych produktów cukierniczych na świecie

Pierwsza dekada XXI wieku – odkrywamy egzotyczne smaki

Odkąd fani poznali Cherry Passion i Lime Orange, chcieli więcej. Z tego względu Tic Tac zaangażował się w produkcję nowych, jeszcze bardziej nietypowych smaków. Odświeżenie nabrało nowego wymiaru, gdy na scenę wkroczyły drażetki o smaku mango, melona, arbuza, a nawet marakui. Co jakiś czas pojawiały się kolejne edycje z sezonowymi smakami, które rozpieszczały grono ich wielbicieli.

Druga dekada XXI wieku – kariera w filmie i sporcie

Przełom nastąpił, gdy stworzono limitowaną edycję Tic Tac z okazji Mistrzostw Świata w piłce nożnej Euro 2012. Opakowanie różniło się od zwyczajnej wersji tym, że miało biało-czerwone elementy oraz wyeksponowaną na pierwszym planie piłkę. Same drażetki również były w dwóch kolorach, a także w dwóch smakach. Oprócz tego, że Tic Tac zrobił karierę w sporcie, trafił również do kin. Mogliśmy zobaczyć go w komediach, takich jak "Juno", "Dr. Dolittle", "Odlotowcy", "Zakochani w Rzymie". Drażetki zagrały też w serialu "Przyjaciele", a nawet miały okazję (dosłownie) wcielić się w role "Minionków" oraz "Simpsonów". Ten zaskakujący rozwój w karierze oznacza jedno – Tic Tac stały się prawdziwą gwiazdą światowego formatu.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.